יישומי טיפול מבוסס משפחה (FBT) להפרעות אכילה במתבגרים
מנהלת אקדמית: ד"ר רינת גרונדמן שם טוב
הוראה: ד"ר רינת גרונדמן שם טוב | הילה מור בן גיגי
יישומי טיפול מבוסס משפחה (FBT) להפרעות אכילה במתבגרים
טיפול מבוסס משפחה – FBT Family-Based Treatment
נחשב לטיפול המבוסס ביותר מחקרית בהפרעות אכילה במתבגרים. גישה זו מושתת על מודל ביו-רפואי ומטרתה המרכזית תיקון משקלי והסדרת התנהגויות אכילה פתולוגיות. פרוטוקול זה, המומלץ כקו ראשון במצבים אלו, מיועד להעברה במסגרת ביתית ורואה בהורים משאב טיפולי מרכזי ובעל חשיבות מכרעת
היקף הקורס: 45 שעות אקדמיות , 15 מפגשים
מועד פתיחה: 25.11.2025
אחת לשבוע, ימי ג' בין השעות 8:30-11:00
הקורס יועבר באופן מקוון (ZOOM)
*הקורס מוכר כשעות ידע מקצועי לעובדים סוציאליים בלבד.
תעודת סיום מטעם מכון מגיד מבית האוניברסיטה העברית תינתן לזכאים בסיום הקורס.
צוות ההוראה בתוכנית:
ד"ר רינת גרונדמן שם טוב (PhD), דיאטנית אחראית, המרכז לטיפול בהפרעות אכילה "הדרים" שלוותה
הילה מור בן גיגי, עו"ס קלינית, אחראית מרכז לטיפול יום פסיכיאטרי גשר צופית לטיפול במצבי משבר בילדים ונוער, שלוותה. מטפלת משפחתית מדריכה, פסיכותרפיסטית, התמחות בטיפול דינמי קצר מועד ו- DBT
לפרטים והרשמה
מטרות קורס
טיפול מבוסס משפחה (FBT; Family-Based Treatment) נחשב לטיפול הבחירה ולמבוסס ביותר מחקרית עבור הפרעות אכילה במתבגרים. פרוטוקול זה, המומלץ כקו ראשון במצבים אלו, מיועד להעברה במסגרת ביתית ורואה בהורים משאב טיפולי מרכזי ובעל חשיבות מכרעת. במרכזי טיפול מובילים ברחבי העולם רווחות כיום גרסאות שונות המבוססות על גישת FBT. בקורס זה נעמיק בגרסה המתואמת לפרקטיקה הנהוגה בישראל- העברת הטיפול על ידי צוות רב מקצועי במסגרות טיפול פרטיות וציבוריות. בנוסף, במהלך הקורס יידונו סוגיות והיבטים נוספים ובהם: היבטים פסיכיאטרים, משפחתיים ודינמיים נפוצים הנלווים לתהליך הטיפולי בגישה זו.
בנוסף, פרוטוקול זה (FBT) מושתת על מודל ביו-רפואי ומטרתו המרכזית ייצוב רפואי- תזונתי-משקלי. יחד עם זאת, לאורך השנים גוברת ההכרה גם בחשיבות התערבויות המתמקדות בקוגניציות דיספונקציונליות הנלוות להפרעת האכילה ובפרט בשלבי FBT המתקדמים יותר. בנוסף, הניסיון בשטח מלמד גם על חשיבותן של התערבויות דינמיות ומשפחתיות נלוות. העדר התייחסות למכלול היבטים אלו עשויה להוביל למצב המתואר כ"פסאודו-החלמה", הקשור בסיכון מוגבר להישנות. על כן, במהלך הקורס נעסוק גם בהתערבויות משלימות מתוך גישת CBT להפרעות אכילה בדגש על הפרוטוקול הטרנס-דיאגנוסטי CBT-E (Fairburn, 2008), בהיבטים דינמיים ומשפחתיים נפוצים ובשילובם במסגרת טיפול הבחירה FBT. במפגשי הקורס ישולבו המשגה תאורטית ויישומית של עקרונות הגישה וההיבטים הנלווים שהוזכרו, תוך המחשה באמצעות דוגמאות קליניות רבות.
קהל יעד
קהל היעד: אנשי טיפול ורפואה מוסמכים (בתחום תזונה, פסיכולוגיה, עו"ס, טיפול באומנויות, פסיכותרפיה, סיעוד, פסיכיאטריה, רפואת ילדים ומשפחה) העוסקים במסגרת עשייתם המקצועית בטיפול בהפרעות אכילה במתבגרים ובוגרים צעירים
מתכונת הקורס
היקף הקורס: 45 שעות אקדמיות , 15 מפגשים
מועד פתיחה: 25.11.2025
אחת לשבוע, ימי ג' בין השעות 8:30-11:00
הקורס יועבר באופן מקוון
תעודת סיום מטעם מכון מגיד מבית האוניברסיטה העברית תינתן לזכאים בסיום הקורס.
– מכון מגיד –
תוכניות הכשרה נוספות
במשך שנים רבות נמנעתי מלגעת בהפרעות אכילה. לכן, כשנרשמתי לקורס חששתי שחוסר הנסיון שלי יפריע לי להשתלב. לשמחתי, מצאתי שהקורס בנוי מהיסוד ואין צורך ברקע בה"א. לומדים הכל מהתחלה.
דר עינת צוברה עם ידע ונסיון ללא גבולות מצליחה, בדרכה המיוחדת, לשלב בין לימוד החומר העיוני עם שימת דגש על עמידה החלטית מול מטופלים מורכבים ובו זמנית החדרת האמפטיה והחמלה כלפי אותם מטופלים.
היום, בעזרת דר צוברי, אני עובדת ומטפלת בה"א ויודעת שהיא תמיד תהיה שם בשבילי.
ממליצה בחום!
דנה חוף
דיאטנית קלינית
התוכנית הציעה מגוון רחב של מידע והעשרה בתחום הפרעות האכילה, הייתה חשיפה לרוב המרכזים המוכרים והמשמעותיים בתחום וכן לאנשי מקצוע משמעותיים וגישות טיפוליות שונות. על אף תחושת הטעימה מכל נושא ניתן הרבה חומר תיאורטי שאפשר את הרחבת היריעה. ההתנסות המעשית השלימה את התוכנית העיונית. מעבר לאפשרות לטפל ולהתנסות, הייתה אפשרות לעבודה צוותית בצוות רב מערכתי דבר משמעותי וחשוב לטיפול בהפרעות אכילה. ההחזקה בפרקטיקום הייתה טוטאלית, בישיבות הצוות, במפגשי הפרקטיקום האינטימיים והצגות המקרה וכן גם בהיכרות מעמיקה יותר עם הדיסציפלינות השונות, דיאטניות, אחיות וכדומה. אני התחלתי את הקורס מתוך שאיפה להקיף את עצמי בידע, אנשי מקצוע, שיטות טיפול וקשרים טיפוליים להמשך דרכי ובהחלט הגשמתי זאת ואף יותר.
לירון ליטמנוביץ כהן
עובדת סוציאלית M.S.W מערך הפסיכיאטרי – טיפול יום המרכז הרפואי "הלל יפה"
שמי יעל ואני דיאטנית קלינית. החלטתי לבחור כיוון מומחיות שנראה לי כי נכון עבורי ובחרתי בקורס של עינת. לימודי הקורס בהפרעות אכילה היה אחד הדברים הטובים והמועילים שעשיתי בחיי המקצועיים עד כה. מעבר לזה שלמדתי המון כל כך נהנתי מהמרצים מהאוירה מההתנסות בפרקטיקום. מאז אני לא מפסיקה לעוף ולהתקדם אני עובדת במחלקה ייחודית וחדשה לנשים עם הפרעות אכילה וטראומה, הייתי שותפה להקמה של יחידה חדשה לטיפול בהפרעות אכילה בכללית ולא הייתי עושה את זה בלי הבטחון שקיבלתי בקורס והעזרה והדחיפה של עינת.
יעל
דיאטנית קלינית
תחילה גילוי נאות. מזה כ-7 אני נמנית על צוות ההוראה בתוכנית ההכשרה, זכות גדולה עבורי. זכות גדולה עוד יותר הייתה עבורי ההזדמנות שניתנה לי בשנת 2003 לקחת בה חלק כתלמידה, עת חיפשתי להעמיק את הבנתי והכשרתי בתחום. כיום ובדיעבד, אני מבינה שבשלב בו החלטתי על מהלך זה טרם הבנתי עד כמה גדולה תהיה תרומתו להתפתחותי המקצועית. כיום, מזה כ-15 שנים אני עובדת כדיאטנית וחוקרת ביחידה לטיפול ומחקר בהפרעות אכילה "הנוטרים", שלוותה. בנוסף, במשך קרוב לעשור, מיד עם סיום התוכנית הייתי שותפה להקמת היחידה להפרעות אכילה של מרפאת מבוגרים נתניה השייכת למרכז לבריאות הנפש לב השרון פרדסייה.
מניסיוני ולתחושתי, לא פעם, גם במרפאות כלליות, אנו עשויות לפגוש במקרים תת קליניים, כאלו שאינם הפרעת אכילה "נקייה" אך מאופיינים בתמונה קלינית של אכילה רגשית או קשיי ויסות המתבטאים גם באכילה. צמאות לעוד כלים ולהבנה מעמיקה יותר שבבסיס תופעות אלו. בנוסף, אנו במסגרת לימודינו אנו מחונכות לחשיבותה של עבודת צוות רב מקצועית, אך בפועל לעתים קרובות מוצאות עצמינו ביום יום השוטף עובדות כמעט לבד וללא הדרכה מספקת, בין אם במסגרת ציבורית או פרטית. לא פעם אנו מוצאות עצמינו "נאבקות" עם מקרי אכילה פתולוגית שחלקם גם מורכבים סימפטומטית או אישיותית, אז בולט עוד יותר חסרונה של עבודת צוות רב מקצועי והדרכה המאפשרים חשיבה רחבה והכוונה.
באופן אישי אני ממליצה על תוכנית ההכשרה במתכונתה המלאה, זו המשלבת למידה תאורטית לצד התנסות מעשית בשטח המאפשרת חוויית למידה עוצמתית ומרתקת, הטמעה מעמיקה יותר והזדמנות ליישום.
אסכם ואומר שעבורי התוכנית הוותה שער למסע של התפתחות ולמידה משמעותית, שעודנה נמשכת ועל כך אני מודה מעומק לבי וממליצה בחום!
ממליצה בחום!
רינת גרונדמן שם-טוב,
דיאטנית קלינית