קשר לגוף

 

בקורס זה נדון בתנועה שבין החוויות המתבטאות, נרשמות בגוף, לבין חוויות הנפשיות וחוזר חלילה. התנועה מתחילה בוודאי עם היציאה מהרחם ואף בחיים העובריים לכיוון התפתחות האני, העצמי ונעה לעיתים באופן מפוצל שיוצר מצב מצוקה או פסיכופתולוגיה. מנקודת זמן מוקדמת מאוד בחיי אנוש לא נוכל לומר 'גוף' ולהתייחס אך ורק למערכת פיזית ודחפית ללא המשמעות והזיכרונות הנפשיים הקשורים אליה וכך נוכל בכיוון הפוך לומר גם לגבי הנפש. נדון במורכבות זו בקריאת מאמרים שיחולקו לשלוש קבוצות הקשורות לגוף.

מצבים גופניים-מנטליים ראשוניים: פרויד ב-1923 מצהיר ש: The ego is first and foremost a bodily ego" ומתייחס לגוף ותחושותיו כקריטיים בעיצוב דימויינו את עצמנו (1915). נתחיל לקרוא על פסיכו-סומטיקה שבהקשרה בולטת ביותר ההתבטאות הגופנית שמייצגת, מסתירה את הנפשי, גם את הגופני המוקדם או הטראומתי. נעשה זאת עם מאמר של מקדוגל (1974) שמכיל את הבנותיהם של ה'פסיכוסומטים' הצרפתיים עם דוגמאות קליניות. משם נעבור באופן שיטתי למאמרים העוסקים בהתפתחות הגופנית-מנטלית ראשונית : חוויות חושיות – מנטליות ראשוניות קדם מילוליות וגילגולן , חוויות החזקה והכלה, אני-עור, מעטפות בונות ומעטפות מגנות, תהליכי מנטליזציה ודימוי גוף. לצורך זה נתבסס על המאמרים הבאים: ביק ,1968, 1986; אנזיה, 1985; טסטין, 1980; מלצר, 1975,1986; מיאלו, 1995; גאדיני, 1969, 1978; פונגי, 1991; ביון, 1962 ועוד.

כשהגוף נפגע: דייוויס ופראולי (Frawly and Davis, 1994 ) מתארות "עד כמה לאורך ההיסטוריה , פסיכואנליזה מתלבטת לגבי מידת החשיבות שיש לתת להשפעתה של טראומה ממשית שהתרחשה בילדות המוקדמת". נלמד על הגוף הנפגע, על הביטויים הגופניים ועל תהליכי ההזדהות והדיסוציאציה הכרוכים במצבים אלה . נלמד על התעללות פיזית ומינית, על שאלת הפיתוי, הטראומה, על היסטריה וההבנות והטיפול בפסיכופתולוגיה הקשורים בכל אלה. לצורך זה נתבסס על המאמרים הבאים: פרויד, 1893; פרנצי, 1932; פראולי ודייוויס, 1992; פרנקל, 2002; ברמן, 2002 ועוד.

ומכיוון אחר, פגיעה עצמית : נקרא טקסטים על 'אקטים' גופניים כביטוי למצוקות וטראומות גופניות ונפשיות. אקטים חדים כמו חיתוך עצמי, זעקת "אין כניסה" דרך אנורקסיה - ומזוכיזם, שעל פי לוי (2010) יכול להיות שלב בטרנספורמציה, מביטוי של הזדהויות פתולוגיות דרך מחלת עור בגוף "ליחס סאדו-מזוכיסטי לגבי עצמו והאובייקטים הפנימיים שלו -ומשם ליכולת לשאת תסכול וכתוצאה, התפתחות היכולת לסימבוליזציה". לצורך זה נתבסס על המאמרים הבאים:. בולאס, 1992; דוקטורס, 1999; וויליאמס, 1997; לוי,2010 ועוד.

נעמיק דרך קריאה זו בשאלה של הביטויים גופניים נפשיים בחיינו ובחיי מטופלינו , במצבים שונים בתקופות חיים שונות. במאמרים דוגמאות קליניות - המשתתפים מוזמנים לתרום משלהם.

 

על המנחה

גב' אורנה קיסלסי - פסיכולוגית קלינית, חברה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, חברה בוועדת האתיקה של המכון. קו-יו'ר וועדת הקנדידטים באגודה הבינלאומית לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית וחברה בוועדה של הפורום הישראלי ההתייחסותי. עוסקת בפרקטיקה פרטית בירושלים, מטפלת במתבגרים, הורים ומבוגרים. מלמדת ומדריכה.

 

קהל היעד

בוגרי התכנית לפסיכותרפיה של מכון מגיד, בוגרי תכניות מקבילות לפסיכותרפיה ומטפלים מתחומים שונים בעלי ותק של חמש שנים לפחות, המעוניינים לחזור ולהעמיק בקשר הראשוני והמתמשך בין הגוף לנפש.

הקורס מהווה חלק מתכנית הליבה. הקבלה אליו מותנית בראיון אישי. מספר המתקבלים מוגבל.

 

סמסטר א' יום א' 12:15-13:45 ירושלים

שכר הלימוד - 2050 ₪