בית הספר לפסיכותרפיה

בית הספר לפסיכותרפיה מציע מספר תכניות לימוד: תכנית תלת שנתית ללימודי פסיכותרפיה בגישה דינאמית,

מסלול ללימודים מתקדמים "לקרוא את ביון"

בנוסף ניתן להצטרף מידי שנה למגוון השתלמויות קצרות מועד בנות מספר מפגשים בנושאים שונים.
 

קרא עוד על ביה"ס לפסיכותרפיה

לימודים מתקדמים לקרוא את ביון

תכנית הלימודים 'לקרוא את ביון'

רשימת הקורסים

בכל שנה מתמקדים במספר נושאים מרכזיים מתוך אבני היסוד המרכזיות בתיאוריה של ביון.

איך נוצר המכשיר לחשוב את המחשבות? נעמיק בתפיסה לפיה המחשבות קודמות לחשיבה עצמה. נבחן מהו התהליך שבאמצעותו מתפתח המכשיר לחשוב את המחשבות (קרי, תהליך החשיבה), מה תפקידו ומה הפסיכופתולוגיה הנובעת מהפרעות ושברים בהתפתחותו.

 

האופן בו המכשיר לחשוב את המחשבות מתפתח בקשר אם-ילד. ביון עוקב אחר תהליך התפתחותה וארגונה של הנפש, המתקיים מיד בתחילת החיים ולעולם בתוך מערכת יחסים. אנו נעקוב אחר מפת הנפש הרב-רבדית שביון משרטט בה רבדים מוקדמים ופרימיטיביים ביותר הפועלים בצד רבדים מפותחים, וחלקים פסיכוטיים בצד חלקים לא פסיכוטיים. נבחן כיצד הוא  משתמש במודל היחסים אם-ילד כאל מודל פרוטוטיפי לקשרים בתוכם מתפתחת ומתארגנת הנפש. וכיצד היבטים אלו מתקיימים בקשר הטיפולי ויכולים להוות מקור לצמיחה נפשית. כל אלו יעשו סביב מושג ה'רשת' (the grid). 

 

הסזורה. ביון מסמן את הסזורה כמוקד החקירה האנליטית. "חקרו את הסזורה, לא את האנליטיקאי, לא את האנליזנד, לא את הלא-מודע, לא את המודע, לא את השפיות, לא את הטירוף; אלא את הסזורה, את החיבור, את הסינפסה,  את ה(קאונטר-טרנס)פרנס, את מצב הרוח הטרנזיטיבי-לא טרנזיטיבי" (שם, 66). אנו נבחן את מושג הסזורה, החל מסזורת הלידה ודרך הסזורות הטבועות בקיומנו לכל אורך החיים ונחשוב על תפקידם של המטפל והטיפול בהקשר אליה.

 

הקשבה ופרשנות (Attention and Interpretation). נעמיק בתפיסה של ביון את החוויה הטיפולית האנליטית, חוויה שהיא מעבר למחשבות עצמן, הקשורה בחוסר היכולת שלנו לתפוס באופן מדויק את המציאות. הקושי להכיר במציאות כפי שהיא (מושג ה-O), מתבטא בין היתר בכך שכל דרך לתקשר אותה מהווה ייצוג בלבד שלה ואינו מבטא אותה בדיוק. הייצוגים השונים מתבטאים באופני תקשורת שונים (תקשורת ורבלית, מחוות, פעולות, שתיקות וכן הלאה) ועל מנת להבחין בהם בתוך המרחב הטיפולי ביון מנחה מטפלים להרפות מן הזיכרון ומהתשוקה. באופן זה, הם יכוננו בתוך עצמם מרחב של ריק, מרחב שאינו רווי, לקבלתן של 'המחשבות המחפשות חושב'.

 

וינייטות על הגריד. ביון יצר את "הרשת" ככלי לסיווג מחשבות, על בסיס תיאוריית החשיבה שלו. השימושים השונים שלה כוללים תקשורת בין מטפלים והגברת האינטואיציה הקלינית. הסמינר יעסוק בלמידה של "הרשת", ובשימוש בה כדי "לקרוא" טקסטים של פגישות טיפוליות שיביאו המשתתפים, תוך בחינת האפשרות להגברת האינטואיציה הקלינית

 

על חלומות והלוצינציות- פרויד וביון מפרויד  בספרו "פשר החלומות" בהדגשה על הפרק השביעי: "תפקוד המנגנון הנפשי ועבודת החלום", לביון המדגיש  את חשיבות החלימה  כגרעין לתפקוד אמוציונאלי. נציין את ההבדל ביניהם, הן באספקטים הקליניים והן באספקט התיאורטי.

 

ללמוד מן הניסיון פרקים 20-28 הקורס עוסק במצבים ראשוניים בהם ההזנה המנטלית נעדרת . כאשר התינוק ניזון בהזנה חומרית ללא הזנה מנטלית, יופיעו בעתיד הפרעות חשיבה וקשיים בחשיבה מופשטת.  תינוקות לומדים לחשוב כאשר הם מצויים בתוך סביבה רגשית מיטיבה. הדרך לפונקציית אלפא נפתחת בראשית החיים דרך הנוכחות הרגשית של האם. בפרקים אלה ביון מתרכז בחיבור K מינוס וכיצד הוא מונע התפתחות הן של היחיד והן של הקבוצה. כאשר אין מיכל לרעיונות חדשים, הם מתכלים ולא תהיה למידה וצמיחה. 

 

קריאה ב'הערות לזיכרון ותשוקה'  קריאה משותפת במאמר "הערות על זיכרון ותשוקה" אותו כתב ביון בשנת 1967, מאמר שמהווה צומת ורגע מכריע בהתפתחות האישית והמקצועית של ביון. דרך הקריאה במאמר ובעזרתו ננסה להיכנס אל "חדר הלידה" של החשיבה שכונתה בדיעבד "התקופה המאוחרת" של ביון ולהתוודע לחלק ממושגיה המרכזיים

 

Attention and Interpretation נעמיק בתפיסה של ביון את החוויה הטיפולית האנליטית, חוויה שהיא מעבר למחשבות עצמן, הקשורה בחוסר היכולת שלנו לתפוס באופן מדויק את המציאות. הקושי להכיר במציאות כפי שהיא (מושג ה-O), מתבטא בין היתר בכך שכל דרך לתקשר אותה מהווה ייצוג בלבד שלה ואינו מבטא אותה בדיוק. הייצוגים השונים מתבטאים באופני תקשורת שונים (תקשורת ורבלית, מחוות, פעולות, שתיקות וכן הלאה) ועל מנת להבחין בהם בתוך המרחב הטיפולי ביון מנחה מטפלים להרפות מן הזיכרון ומהתשוקה. באופן זה, הם יכוננו בתוך עצמם מרחב של ריק, מרחב שאינו רווי, לקבלתן של 'המחשבות המחפשות חושב'.

 

הסמינרים הקליניים.  בעשר השנים האחרונות לחייו, העביר ביון מבחר סמינרים. אלו הוקלטו, וחלקים מהם נשמרו ושוכתבו על ידי פרנצ'סקה, אלמנתו. אנו נקדיש מספר מפגשים לעקוב אחר ההתייחסויות הקליניות של ביון. בשונה מהכתיבה התיאורטית של ביון, שלעיתים אניגמטית וקשה לפיענוח, כשביון מדבר אל אנשים המציגים מקרה קליני, הוא בהיר, למוד ניסיון, מדגים את האופן בו כדאי לעקוב אחרי התיאוריה ובו זמנית לזנוח אותה, לפתח הקשבה יצירתית, מפתיעה ולא שגרתית, כזו המעוררת חשיבה והתפתחות.

 

 

 

 


טלפון 3070* או 02-5422000 כתובת דוא"ל  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ביה"ס לפסיכותרפיה שומר לעצמו את הזכות לערוך שינויים ט.ל.ח

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
שם מלא *
יש להקליד שם מלא

טלפון *
יש להקליד מספר טלפון

כתובת מייל *
יש להקליד אימייל

מהי הכשרתך המקצועית *
נא לרשום מהי הכשרתך

Invalid Input

Invalid Input

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים שוטפים
שם מלא
יש להקליד שם מלא

כתובת מייל
יש להקליד כתובת מייל תקינה

Invalid Input

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים שוטפים
שם מלא
יש להקליד שם מלא

כתובת מייל
יש להקליד כתובת מייל תקינה

Invalid Input

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
שם מלא *
יש להקליד שם מלא

טלפון *
יש להקליד מספר טלפון

כתובת מייל *
יש להקליד אימייל

מהי הכשרתך המקצועית *
נא לרשום מהי הכשרתך

Invalid Input

Invalid Input

Please publish modules in offcanvas position.