השאירו פרטים ונחזור אליכם

 
הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים
שם מלא
יש להקליד שם מלא

כתובת מייל
יש להקליד כתובת מייל תקינה

Invalid Input

פסיכותרפיה - סמינרים מרוכזים

השתלמויות וסמינרים מרוכזים תשע"ח - פירוט תוכן הסמינרים בהמשך העמוד

הסמינרים יתקיימו במכון מגיד בתל-אביב

תוכן העניינים

1. טראומה ודיסוציאציה מנקודת מבט התייחסותית - מר ירון מעוז
2. המרחב בין הרעב הנפשי לגופני: משמעות ההרעבה והרזון באנורקסיה - גב' רוני מיכאלי שדה
3. ממשיכיה של מלני קליין : פיתוחים תיאורטיים חדשים ויישומם בקליניקה - גב' אורנה שרצקי
4. נשיות – גוף, נפש ומה שביניהם בתיאוריה הפסיכואנליטית ובקליניקה - גב' דפנה בהט
5. בין פרשנות מפענחת לפרשנות בונה: אבני דרך בטכניקה עם מטופלים קשים – מר אסף לוריא
6. נקודות מגע - מר אהוד רוזנטל
7. כאשר המטופל הוא ילד: תפיסת הטיפול כמודל עיכול סומטו-פסיכי - ד"ר גילית הורויץ

 

1. טראומה ודיסוציאציה מנקודת מבט התייחסותית - מר ירון מעוז (שנים ב'-ג')

יום ו' בין השעות: 8:30-14:30 בתאריכים 15/6/18, 22/6/18, 29/6/18

מחיר מלא 550ש"ח, מתמחה 500ש"ח , תלמידי ובוגרי מגיד 450ש"ח

הסמינר יעסוק בהבנה ובטיפול בטראומה מנקודת מבט התייחסותית ובדיסוציאציה כמנגנון מרכזי בהתמודדות עם החוויה הטראומתית. ספטמבר 1897 הוא חודש חשוב בהיסטוריה של הפסיכואנליזה. במהלכו חל מפנה דרמטי בחשיבתו של פרויד אודות פסיכופתולוגיה. הוא נוטש את תיאוריית הפיתוי ואת הטראומה המינית המוקדמת כגורמים המסבירים את הסימפטומים של מטופלותיו ועובר לחקירה ארוכת שנים של הקונפליקט והפנטזיה הלא מודעים. תיאורים קליניים עשירים וידע מצטבר רב על טראומה, אבדו בכך למשך שנים רבות. הגישה ההתייחסותית תרמה רבות להחזרתה של הטראומה למרכז הזירה התיאורטית והטיפולית ואף חוקרת את הסיבות ההיסטוריות והפוליטיות להיעדרותה מאותה זירה מלכתחילה. במהלך הלמידה נדגיש ונתאר כיצד משמשת הדיסוציאציה כמקלט לבלתי נסבל ולבלתי ניתן לניסוח והכלה the escape when there is no escape")") וכיצד מנגנון זה יוצר מצבי עצמי (self states) לא מעובדים ובלתי מנוסחים הבאים לידי ביטוי במימוש בפעולה (enactment), ביחסי ההעברה-העברה נגדית. נביא תיאורי מקרה מפורטים של טיפול בנפגעי טראומה והשתתפותה הסובייקטיבית הבלתי נמנעת של המטפלת במהלך הטיפול. נדגיש את עקרונות הטיפול המרכזיים, סכנות התקיעות ודרכי ההיחלצות מהן. נעסוק גם בהעברה בין דורית של טראומה ומרכזיותו של מנגנון ההזדהות עם התוקפן בתהליכים אלה. נקשור טראומה ודיסוציאציה למצבים כגון הפרעות אכילה והתמכרויות ונדון במצבים מיוחדים בהם המטפלת והמטופלת שותפות לאותה טראומה. ככל שיאפשר לנו הזמן ננסה גם להדגים כיצד דיאלוג אינטרסובייקטיבי ויצירת מרחב המאפשר הכרה הדדית בסבלו של האחר הם עקרונות הניתנים ליישום הן ברמה הבין אישית והן בזו החברתית.
במהלך הסמינר נקרא מתוך כתביהם של סטיבן מיטשל, דונלנד סטרן, ג'סיקה בנג'מין, לואיס ארון, ג'ודי מסלר דיוויס, פיליפ ברומברג, ג'ודית הרמן ועוד. כך שמעבר לתכנים הספציפיים הנוגעים לנושא הסמינר תהייה למשתתפים הזדמנות להיכרות עם כמה מהרעיונות והכותבים המרכזיים בגישה ההתייחסותית בכלל. הלמידה תלווה בדוגמאות קליניות של המרצה מתוך תקווה לדיון פתוח ונתינת מקום להתנסות הקלינית של המשתתפים.

2. המרחב בין הרעב הנפשי לגופני: משמעות ההרעבה והרזון באנורקסיה - גב' רוני מיכאלי שדה (שנים א'-ג')

יום ו' בין השעות: 9:00-13:30 בתאריכים: 15/6/18, 22/6/18

מחיר מלא 450ש"ח, מתמחה 400 ש"ח , תלמידי ובוגרי מגיד 360ש"ח

תחום הפרעות האכילה וההמשגות הדינאמיות הנגזרות ממנו, בין אם בשל נפיצותן באוכלוסייה ובין אם עקב חשיבותן להערכת והבנת המארג הנפשי של רבים מהמטופלים, הינו רב ערך לעבודה הטיפולית. הסמינר הנוכחי יתמקד באנורקסיה נרבוזה כצוהר להבנת אופני ההמשגה הדינאמיים לתופעות הקשורות בהפרעות אכילה. אנורקסיה נרבוזה, הינה הפרעה קשה מתוך קבוצת הפרעות האכילה, המאפיינת בעיקר נערות ונשים. מדובר בהפרעה המצמצמת ופוגעת בתפקודי הגוף, הקוגניציה והרגש ולעיתים אף מסכנת את עצם החיים. בתוך מכלול מאפייני ההפרעה בולט המאפיין, שהינו במוקד סמינר זה , ההתנהגות היזומה של צימצום אכילה עד הרעבה ואיבוד משקל קיצוני. מתעוררת השאלה: מה "סוד קיסמה" של הפרעה קשה ועמידה זו - ומהי חשיבותה ומשמעותה של ההרעבה עבור הסובלים מאנורקסיה. בהקשר זה תבחן ההסמלה המתקיימת בסימפטום והמשמעויות הפוטנציאליות הטמונות בה.

נחפש את המשמעויות השונות מתוך קריאה משותפת של מאמרים המנתחים הפרעות אכילה, בהתאם לגישות פסיכודינמיות שונות: וינקוט, קוהוט, ביון, קלין, טסטין ועוד. הדגש בסמינר זה הינו על הגישות העוסקות בהתפתחות הפרעת האכילה כביטוי פסיכוסומאטי של חסך ביחסים המוקדמים. בהמשך לכך, נרחיב את ההתבוננות למשמעותם של סימפטומים נוספים מעבר לאלו המאפיינים את הפרעות האכילה. ישולבו דוגמאות מספרים וסרטים. בנוסף המשתתפים יוזמנו להציג דוגמאות מעבודתם הקלינית, אליהן נתייחס בכיתה.

3. ממשיכיה של מלני קליין : פיתוחים תיאורטיים חדשים ויישומם בקליניקה – גב' אורנה שרצקי (שנים ב'-ג')

יום ג' בין השעות: 15:30-20:00 בתאריכים: 10/7/18 , 17/7/18

מחיר מלא 550ש"ח, מתמחה 500ש"ח , תלמידי ובוגרי מגיד 450ש"ח

הרעיונות של מלני קליין הינם מקור להשראה אצל ממשיכי דרכה הבריטיים. הם פתחו והרחיבו את החשיבה הקלייניאנית ואת הטכניקה הטיפולית. בסמינר נכיר כותבים כמו בטי ג'וזף, רוזנפלד, שטיינר, בריטון ועוד. נתמקד בפיתוחים התיאורטיים שלהם ונוכל לעמוד בתרומה החשובה של כותבים אלו לקליניקה. נלמד על הנעשה בשעה הטיפולית ועל החשיבות של הכאן ועכשיו. נדון במושגים כמו הזדהות השלכתית, נרקיסיזם פתולוגי, דחף המוות ויחסי אובייקט מוקדמים. נכיר את המודל של הארגונים הפתולוגיים של האישיות ומושגים כמו מסתור נפשי, פירוש שבמרכזו האנאליטיקאי או המטופל והמשולש האדיפלי כמרחב נפשי. נחבר פיתוחים תיאורטיים אלו לקליניקה דרך דוגמאות קליניות מהספרות הפסיכואנליטית ודרך דוגמאות של ממשתתפי הסמינר.

4. נשיות – גוף, נפש ומה שביניהם בתיאוריה הפסיכואנליטית ובקליניקה – גב' דפנה בהט (שנים א'-ג')

בין השעות 15:30-20:00 בתאריכים יום ה' - 14/6/18, יום ג' - 19/6/18 , 26/6/18, 3/7/18

מחיר מלא 550ש"ח, מתמחה 500ש"ח , תלמידי ובוגרי מגיד 450ש"ח

למין ראשיתה ניסתה הפסיכואנליזה להתמודד עם הבנת הנשיות וההבדלים בין נשים לגברים. לאורך השנים התפתחו והתנהלו במקביל ותוך ויכוח שני ערוצי חשיבה מרכזיים להבנת הנשיות: הגישה הראשונה הינה הפרוידיאנית, המייחסת חשיבות דטרמיניסטית מכרעת לגוף הנשי, בבחינת "אנטומיה היא גורל". פרויד, שהודה כי רחק מלהבין את ה"יבשת האפלה", נחשב כמי שייחס משמעות לגופני בלבד. יחד עם זאת כבר אצל פרויד ניתן לראות התייחסויות לנושא של יחסי אובייקט כשתיאר את הבעיה שבפתרון התסביך האדיפלי הנשי.
גישה משמעותית נוספת הינה של יחסי אובייקט (וחלק מהגישות הפמיניסטיות), המייחסת חשיבות מכרעת לנושאים של יחסי אובייקט וגלגוליהם אצל נשים, בעיקר דרך הקשר עם האם. למרות הדגש על היחסים, ניתן לראות פעמים רבות גם בכתבים אלה את ההשפעה ואת המקום של הגוף (חלק מהגישות הפמיניסטיות אף חוזרות לגוף בהסתכלן על מה שיש בו ולא על מה שאין בו). בסמינר נדון במאמרים נבחרים בנושא, החל מפרויד ועד כתבים בני ימינו, בניסיון ללמוד על הנשי ועל נשים, ובניסיון לעשות אינטגרציה בין שתי הגישות המתוארות. הקורס יתבונן על המעבר שעושה הפסיכואנליזה (במיוחד בארץ) בשנים האחרונות מתיאוריה ופרקטיקה שהחלה את חייה דרך עיסוק בגוף-נפש המיני (תיאורית הדחף) ובהשפעותיו על הנפש האנושית, אל עבר תיאוריה ופרקטיקה שמנסה להדיר את המיני והגופני ולהתבונן אל הנשי רק דרך הפונקציה האימהית.
במסגרת הסמינר נעיין בכתבים ספרותיים רלוונטיים ובווינייטות טיפוליות על מנת להעשיר את ההבנה דרך התקרבות לחוויה. מטרתנו היא חידוד ההקשבה של המשתתפים לנשים שבטיפולם, הרחבת ההבנה אותן מתוך תהליכי העברה והעברה נגדית והעמקת האפשרות לאינטגרציה בין גוף לנפש ובין הפונקציה האימהית לפונקציות מיניות ואחרות אצל המטופלות ואצל המטפלים כאחד. מתוך כך, הסמינר מיועד למטפלים – נשים וגברים כאחד.

5. בין פרשנות מפענחת לפרשנות בונה: אבני דרך בטכניקה עם מטופלים קשים – מר אסף לוריא (שנים א'-ג')

יום א' בין השעות: 15:00-19:30 בתאריכים: 10/6/18, 17/6/18

מחיר מלא 450ש"ח, מתמחה 400 ש"ח , תלמידי ובוגרי מגיד 360ש"ח

כיצד משוחחים עם מטופלים הסובלים מהפרעות קשות, באזורי הנפש בהם השפה עדיין לא התפתחה לכדי שפה סימבולית ועמוקה? מדובר באחד האתגרים הגדולים והשכיחים המאפיינים את הטיפול במצבים מנטליים ראשונים. בסמינר נעסוק בטכניקה הטיפולית ובהבנת מהותה של הפרשנות במצבים אלה. נבחין בין פרשנות והתערבויות שמטרתן לבנות ולייצר חווית מעטפת וליצור "יש" במקום בו "אין", לבין פרשנויות שממוקדות בפענוח. נתמקד בעבודותיה של אן אלוורז מתוך הספר 'The Thinking Heart', בעבודותיה של בטי ג'וזף ובניסוחיו של ג'ון שטיינר למיקוד הפרשנות במצבי חרדה שונים.
תהליך העבודה בסמינר יכלול קריאה משותפת בחלק מהמאמרים ובמיוחד בעבודה הקלינית של החיבור בין התיאוריה של הטכניקה לבין המעשה הטיפולי עצמו. ארבעה משתתפים יוזמנו להציג מקרים/קטעים מתוך טיפול ונדון בהם לאור החומר התיאורטי.

6. נקודות מגע – מר אהוד רוזנטל (שנים א'-ג)

יום ו' בין השעות: 9:00-13:30 בתאריכים: 29/6/18, 6/7/18

מחיר מלא 450ש"ח, מתמחה 400 ש"ח , תלמידי ובוגרי מגיד 360ש"ח

הסופר אגו הארכאי, או בלשונו של ביון הסופר אגו ההרסני לאגו, הוא מושג בסיסי בתיאוריה הקלייניאנית והניאו-קלייניאנית. הסופר אגו הארכאי הוא החלק האומניפוטנטי והיודע כל שבנפש, וככזה אינו יכול לשאת הזדקקות, תלות ואהבה כי כולן מייצגות חסר. הסופר אגו הארכאי אינו ממלא פונקציה מוסרית בנפש; בהיותו אומניפוטנטי ומכחיש תלות והזדקקות, הוא בעצם מייצג שנאה לחיים, והוא, במהותו, אנטי-מוסרי. כיון שהוא נוצר בפוזיציה הסכיזו-פרנואידית, ולכן הוא רודפני ולא סימבולי במהותו, נוכחות מאסיבית שלו בנפש משבשת את הזרימה בין הפוזיציה הסכיזו-פרנואידית לפוזיציה הדפרסיבית. לפי ביון הוא גם הפונקציה הנפשית שמשבשת את התהליך של הכלה והתמרה. הזיהוי של הסופר אגו הארכאי והאפשרות לאפשר למטופלים לזהות את השפעתו על חיי הנפש ולהתחיל לחשוב על מערך הערכים הלא אנושי שהוא מייצג, הוא חלק מרכזי של הטיפול. במירב הטיפולים, ובמיוחד במקרים של הפרעות קשות יותר, הוא מקור ההתנגדות העיקרי בנפש לטיפול והוא משתלח בצורה מאסיבית, מהרגע הראשון, על המטפלים. לכן זיהוי מוקדם של פעולתו בנפש, והפניית תשומת לבם של המטופלים לכך, לעיתים קרובות חיוניים כדי שיתאפשר טיפול. בסמינר נקרא מאמרים הקשורים בסופר אגו הארכאי, נתחקה אחר פעולתו בעולם הפנימי ונחשוב יחד תוך הדגמות של וינייטות ממקרים שיביאו המשתתפים, על טכניקות מתאימות לעבודה עם חלק זה.

 

7. כאשר המטופל הוא ילד: תפיסת הטיפול כמודל עיכול סומטו-פסיכי - ד"ר גילית הורויץ (שנים א'-ג')

יום ג' בין השעות: 15:00-19:30 בתאריכים: 6/2/18, 13/2/18, 20/2/18, 27/2/18

מחיר מלא 550ש"ח, מתמחה 500 ש"ח , תלמידי ובוגרי מגיד 450ש"ח

המטופל עשוי להיות ילד בגילו הכרונולוגי ו/או בגילו המנטאלי. בסמינר נתייחס ספציפית לילדים בגילם הכרונולוגי. טיפול כזה מציב בפנינו מורכבות מטעם גילם הצעיר של המטופלים, על כל משמעויותיו והשלכותיו. בו בזמן, מטעמים אלו דווקא, נפתחות בפנינו אפשרויות אחרות. בסמינר זה נעמוד על עקרונות הפסיכותרפיה הפסיכו דינמית בילדים, ועל הדרכים ליצירת הקשר עם רבדים עמוקים של הנפש. בעקבות מלאני קליין, חלוצת הטיפול הפסיכואנליטי בילדים, נדבר על חיבור גופני-נפשי, כמתאר את ההתפתחות. תיאורטיקנים שאחריה, והדגש יושם על ביון, הציבו מודל של עיכול נפשי, לתיאור המתרחש בחדר הטיפולים כמו גם בהתפתחות עצמה; נלך בעקבות ממשיכיה ונעקוב אחר היישומים של מודל סומטו-פסיכי של עיכול, כפי שהוא בא לביטוי בתוך השעות הקליניות. נתמקד במקומו ותפקידו של המטפל, בהבנת חומרים קליניים, בהצגת הפרשנות וכיצד חודרת היא ומחוללת שינוי. הסמינר כולל מפגש של הדרכה דידקטית.

סגל המרצים

גב' בהט דפנה
פסיכולוגית קלינית, מדריכה; מלמדת במסגרות שונות; חברה באפק – האגודה הישראלית ללימוד תהליכים קבוצתיים וארגוניים.

גב' בירן חני
פסיכולוגית קלינית מדריכה. פסיכואנליטיקאית מנחה ומלמדת במכון ת"א לפסיכואנליזה. אנליטיקאית קבוצתית, ומלמדת במכון הישראלי לאנליזה קבוצתית. מלמדת בתוכנית לפסיכותרפיה של אוניברסיטת ת"א, בית הספר לרפואה ובתוכנית לפסיכותרפיה של מכון מגיד.

ד"ר הורויץ גילית
פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית. ראש המסלול ללימודים מתקדמים 'לקרוא את ביון'. חברה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. בעבר לימדה פסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב במגמה לפסיכולוגיה קלינית של הילד. מטפלת בפסיכואנליזה ובפסיכותרפיה בקליניקה פרטית, במבוגרים, נוער וילדים.

מר כץ יניב
פסיכולוג קליני מומחה, קליניקה פרטית בתל אביב. מטפל בפסיכותרפיה פסיכואנליטית ובפסיכואנליזה במבוגרים. עמית במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.

מר לוריא אסף
פסיכולוג קליני, בית הספר לפסיכותרפיה פסיכואנליטית בר אילן. עבד שנים רבות במרפאת הסטודנטים בבר אילן. קליניקה פרטית בגבעתיים, מבוגרים וילדים.

גב' מיכאלי שדה רוני
עובדת סוציאלית קלינית, מומחית בתחום בריאות הנפש, פסיכותרפיסטית ומדריכה. ראש צוות של השרות הסוציאלי במערך בריאות הנפש ב"כללית" מחוז שרון–שומרון. מטפלת בקליניקה פרטית בילדים ,נוער ומבוגרים. מדריכה ומרצה בלימודי תואר שני לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, בתחום מצבים מנטאליים ראשונים ולימודי נשים. סטודנטית לתואר שלישי במסלול "פסיכואנליזה ופרשנות" בבר אילן. מטפלת וחוקרת בתחום של הפרעות אכילה.

מר מעוז ירון
פסיכולוג קליני. מטפל במבוגרים, נוער וילדים. מנהל תחום ילדים ונוער במכון שיח לפסיכותרפיה התייחסותית בתל אביב. מנחה קבוצות קריאה בנושא פסיכותרפיה התייחסותית. לשעבר מרצה לתואר שני במגמה הקלינית באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית תל אביב יפו.

ד"ר עופר גילה
פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה ואנליטיקאית קבוצתית. היא חברה מייסדת ויו"ר לשעבר של מכון תל-אביב לפסיכואנליזה בת זמננו (TAICP) וחברה מייסדת של המכון הישראלי לאנליזה קבוצתית. היא מרצה ומדריכה בתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל-אביב. היא מובילה הקמת מכונים לאנליזה קבוצתית באיסטנבול ובבוקרשט. ד"ר עפר היא חברה נלווית לועד הבינלאומי ומתאמת הפעילות בארצות אירופה המזרחית בפדרציה האירופאית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית (EFPP). היא עורכת את הג'ורנל המדעי של ה-EFPP. היא פרסמה את עבודותיה בג'ורנלים מובילים (בתחומים של חלומות, מגדר ומיניות, הלא מודע ועוד) והציגה אותן בישראל, אירופה וארה"ב.

מר רוזנטל אודי
פסיכולוג קליני, פסיכואנליטיקאי מנחה, מדריך מוסמך בפסיכותרפיה. עובד עם נוער ומבוגרים.

גב' אורלי פישר
פסיכותרפיסטית ופסיכואנליטיקאית. חברה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמנינו. מדריכה בבתי ספר לפסיכותרפיה באוניברסיטאות בר אילן וחיפה ובמרכז ויניקוט בתכנית לטיפול באמנויות. קליניקה פרטית בכפר סבא ובצור יגאל: אנליזות למבוגרים, פסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית לנוער ומבוגרים והדרכות לבעלי מקצוע.

גב' ריינר סמדר
עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית. מתמחה בפסיכואנליזה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. בעבר שימשה כעו"ס אחראית במרכז ה"ארבעה" לטיפול פסיכולוגי מטעם משרד הבריאות. עוסקת בטיפול במבוגרים, בני נוער וילדים.

מר שרוף אבי
פסיכולוג קליני מדריך בפסיכותרפיה ובפסיכו-דיאגנוסטיקה. מרצה בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב ובביה"ס לעבודה-סוציאלית באוניברסיטת ת"א. מרצה בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה וחבר בוועדת ההוראה של התכנית לפסיכולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון.
לשעבר פסיכולוג ראשי של המרכז לבריאות הנפש נס-ציונה באר-יעקב. מלמד בתכנית לטיפול ממוקד משנת הקמתה. יו"ר החוג לאבחון בהפ"י וחבר ועד האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.

גב' שרצקי אורנה
אורנה שרצקי פסיכולוגית קלינית ומדריכה. עמיתה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.

לפרטים ולהרשמה 

טלפון 03-6996712 כתובת דוא"ל  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.     

ביה"ס לפסיכותרפיה שומר לעצמו את הזכות לערוך שינויים ט.ל.ח

פסיכותרפיה