פטנטים בתחום הווטרינריה

לעתים נדירות בלבד אנו עוצרים להתפעל מתוצריו המופלאים של המדע המודרני. מסך המחשב עליו מוקרנות המילים שאתם קוראים זה עתה, רשת האינטרנט שבזכותה כל כך הרבה מידע נגיש לנו ואפילו רשת החשמל המאפשרת לנו להאריך את שעות האור - כל כולם תוצרים של המדע המודרני.

למעשה עצם העובדה שאנחנו מאריכים לחיות ומגיעים לתוחלת חיים של יותר מחמישים שנה, היא עדות להתקדמויות מרחיקות הלכת שעשינו מאותם הימים בהם דלקת ריאות הייתה משולה לגזר דין מוות.

פטנטים על קצה המזלג

מן הסתם כל פיתוח טכנולוגי או כל חידוש בתחום הרפואה או ההנדסה לצורך העניין, מקדם את האנושות בצעד אחד כשלעתים מדובר בכמה וכמה צעדים, אך בנוסף לכך, לכל חידוש שכזה ישנו פוטנציאל מסחרי. על מנת שניתן יהיה להרוויח מהחידוש, מהמוצר החדש או מהרכב המהפכני למשל, על המפתח לרשום את המצאתו במשרד הפטנטים. ללא רישום פטנט מסודר, לא ניתן יהיה לזקוף את ההמצאה לזכותו של האדם שהביא אותה לעולם ולפיכך היא תהיה מותרת לכל אדם, ללא צורך בתשלום.

מה הם פטנטים בתחום הווטרינריה?

חשוב להבין כי לא כל תגלית יכולה להירשם כפטנט ולפיכך מדען שגילה זן חדש של בעלי חיים לא יכול לרשום את הזן החדש שגילה כפטנט. באופן דומה לא ניתן לרשום פטנט על רעיון שיווקי ואפילו לא על תאוריה מדעית. הפטנט ניתן בעיקר על המצאות העוסקות בתהליכי ייצור תעשייתיים או מוצרים. לפיכך חיסון מהפכני לצורך העניין יכול להירשם כפטנט. כמו כן ניתן לרשום למשל פטנט על הורמון גדילה המשפר את איכות הבקר, על תרופה למחלות שונות שפוגעות בעופות ועוד.

לפטנטים בתחום הווטרינריה ישנה השפעה עצומה על המשק, על החקלאות ועל חשבון הבנק של המפתחים שלהם כמובן, אך כפי שציינו, על מנת שניתן יהיה להגן על כל פיתוח, המצאה או מוצר, יש לבצע בראש ובראשונה רישום פטנט מסודר. הליך הרישום יכול להימשך מספר שנים ולכן ישנה חשיבות עליונה להימנע מלהתמהמה בעניין זה. כפי שכבר לימדה אותנו ההיסטוריה, לא אחת המצאות גדולות באו לעולם במקביל במספר מקומות שונים בעולם ולכן בכל הקשור לרישום פטנטים, הרי שכל הקודם זוכה.

אז איפה מתחילים?

באופן עקרוני כל אדם באשר הוא יכול להגיש בקשה לרישום לרשות הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר בירושלים ולמעשה מדי שנה מוגשות בישראל לבדה כ- 7000 בקשות. בתחום הווטרינריה, חוק הפטנטים מתאר "תכשיר רפואי" כ-"כל צורה של סמי מרפא שעברו תהליך עיבוד, לרבות תכשיר לשימוש ברפואה וטרינרית ותכשיר בעל ערך תזונתי המיועד להזרקה תוך ורידית". מלבד בתחום התכשירים והתרופות, פטנטים יכולים להירשם בתחומים טכנולוגיים המתעסקים בחיות בית ומשק, דרכי הזרעה ועוד.

לאור כל זאת במידה ואתם מאמינים כי הצלחתם להביא לעולם פיתוח מהפכני בתחום הווטרינריה ויהיה זה חיסון חדש או מזון משופר לחיות מחמד, הצעד הראשון לרישום הפיתוח כפטנט צריך לעבור במשרד עורכי פטנטים מקצועי ועל כך נאמר - יפה שעה אחת קודם.

 

לתשומת לבכם - אנו מקיימים במכון מגיד תכנית להכשרה של אח/אחיות וטרינריים.