לימודי סיעוד וטרינרי וחשיבותו כיום

בעבר, כאשר מקצוע האסיסטנט הוטרינרי היה בחיתוליו, העובדים בו למדו את המקצוע מן הוטרינר עצמו ותוך כדי עבודה. מצב זה הצריך התלמדות רבה וארוכה ודרש מן הווטרינר ומן המתלמד, סבלנות ואורך רוח.

 

לעיתים, רק בסוף ההתלמדות, התברר לווטרינר כי המועמד הנוכחי אינו מתאים לעבודה וכל זמן ההכשרה הארוך ירד לטמיון. בשל כך, במקרים רבים העדיף הוטרינר שלא לטרוח בהכשרה הארוכה של האסיסטנט ולכן העובד הבא במרפאה לא נדרש לסיוע של ממש לווטרינר בעבודתו אלא עסק בעבודה פקידותית בלבד או שירות לקוחות המרפאה.

 

כיום, בזכות האפשרות ללמוד את מקצוע הסיעוד הווטרינרי הדבר מאפשר לווטרינרים לקבל למרפאותיהם כוח אדם איכותי שעבר הכשרה והשכלה בתחום הרפואה הווטרינרית. דבר זה מאפשר לווטרינר להכשיר את כוח האדם המתאים ביותר עבור המרפאה בזמן קצר הרבה יותר מבעבר. כמו כן, בזכות הידע המתקבל בזמן לימודי הסיעוד הוטרינרי האסיסטנט לווטרינר יכול לסייע למרפאה ולווטרינר בניתוחים ובפעילות הרפואית ולא רק בעבודה מנהלתית בלבד.

 

תוכנית הלימודים מגוונת מאוד ומקנה למתלמד הן ידע תיאורטי והן כלים מעשיים בתחומי הסיעוד הוטרינרי באמצעות לימודי הבסיס שכוללים לימודי ביולוגיה, אנטומיה, מיקרוביולוגיה, פרמקולוגיה, תזונה ועוד. שיעורי המעבדה ובעיקר הסטאג' הארוך יחסית מאפשרים לימודים מקיפים והכשרה מתקדמת בתחום.

 

בזמן לימודי הסיעוד המתלמדים נחשפים לצדדים רבים של המקצוע ולומדים להתמודד הן עם בעלי החיים והן עם העבודה הטכנית הכרוכה בטיפול בהם (כגון מתן תרופות, החדרת עירויים וטיפול במכשור רפואי מתקדם כגון משאבות נוזלים, רנטגן דיגיטלי ועוד). בזכות זאת ניתן למצוא את בוגרי תוכנית הלימודים במרפאות וטרינריות רבות, מרכזים רפואיים לבעלי חיים, בתי חולים וטרינרים ואף לעיתים מסייעים במרפאות המספקות שירותי וטרינר עד הבית.

 

כיום, בזכות תוכנית הלימודים בתחום הסיעוד הווטרינרי, מקצוע זה הופך לאחד ממקצעות התמך החשובים בתחום הרפואה ומציב את מדינתנו הקטנה בשורה הראשונה של מדינות בהם המקצוע נלמד במוסדות מוכרים ויעודיים ומוכר ממשלתית כאחד ממקצועות הסיעוד החשובים (בדומה לתחום ההומני).

 

כולנו תקווה כי בזכות ההכשרה והלימודים בתחום, הדבר יסייע לענף לתחום הווטרינריה בכלל ולתחום הסיעוד בפרט לעלות מדרגה ולאפשר התקדמות הרפואה ומתן טיפול מתקדם לבעלי החיים המטופלים במרפאות וטרינריות ברחבי הארץ.