כיצד לבחור את מסלול הלימודים שמתאים לי

אחד הלבטים הגדולים שעומדים בפני כל אדם במהלך חייו, מגיעים בדרך כלל בשנה או בשנתיים שלאחר השירות הצבאי. אחרי שאת בית הספר סיימתם בהצלחה, עברתם גם את הצבא, עבדתם מספיק כדי לצאת לטיול הגדול ושבתם ממנו, כעת זהו הרגע בו עליכם לבחור מהו מסלול הלימודים שיתאים ביותר עבורכם.

 

האם אני הומני או ריאלי?

 

ישנן הרבה אפשרויות ללימודים גבוהים, ישנם מוסדות רבים בהם אפשר ללמוד, וכל ההיצע הרחב הזה עומד לרשותו של הסטודנט העתידי. מסלול הלימודים עבור כל סטודנט מורכב ממספר קריטריונים, בעקבותיהם תיקבע דרכו אודות איזה מבין המסלולים האקדמיים העומדים לפניו, יהיה המסלול עליו הוא יעלה. הדבר הראשון אותו על כל מועמד ללימודים גבוהים לשאול עצמו, הוא מה התחום אליו הוא מכוון. מועמד יותר הומני למשל, יכוון אל מקצועות בהם הוא יוכל להפעיל הרבה יותר מחשבה ויזדקק להרבה פחות חוש מתמטי, לדוגמא לימודי עיצוב פנים, לימודי פילוסופיה או לימודי מדעי המדינה. מועמד שמחשיב עצמו לאדם ריאלי יותר, למשל אחד שמסתדר היטב עם נוסחאות, יפנה ככל הנראה למקצועות ההנדסה. לאחר שהתחום הרחב נבחר, כעת על המועמד להתרכז בתחום המצומצם יותר בו עליו להתרכז. כך לדוגמא, אם המועמד מעוניין בלימודי ההנדסה, יהיה עליו להחליט מהו התחום ההנדסי שהכי נוגע בו. האם רשתות חשמל ואלקטרו אופטיקה אלו הם התחומים שהכי מדברים אליו, כך שהנדסת חשמל תהיה הבחירה הנכונה שלו, או האם דווקא מערכות בקרה והפעלת רובוטים יהיו התחום שייגע בו, כך שהנדסת מכונות תהיה הפתרון המועדף.

 

חשיבות ציוני הסכם בבחירת המסלול הלימודי

 

קריטריון נוסף של כל מועמד, לאחר החשיבות העליונה של בחירת המקצוע בו הוא יהיה מעוניין ללמוד, הינו המוסד האקדמי אותו הוא בוחר. אנשים רבים מטילים וטו על האפשרות ללמוד במכללה למשל, ומעוניינים לערוך את לימודיהם אך ורק באוניברסיטה, בעוד בעיני אחרים החשיבות הגבוהה יותר תהיה דווקא מיקומו הגיאוגרפי של המוסד, למשל עקב רצונם להישאר ולגור בבית הוריהם ולחסוך בעלויות. יחד עם זאת, ראוי לציין כי למרות הרצון הכן של מועמדים רבים ללמוד לימודים גבוהים, בתחום בו הם רוצים, במקצוע בו הם חושקים ובמיקום האידיאלי מבחינתם, ישנו קריטריון אחד שמשפיע באופן ישיר על הקריטריונים הקודמים- הציונים. ציון הסכם או ציון הפסיכומטרי של כל סטודנט, אלה יהיו בעלי המשקל הגבוה ביותר האם סטודנט יגש אל לימודי גאוגרפיה או שמא להנדסת מכונות, בדיוק כפי שהוא ישפיע באופן ישיר על היות הסטודנט התקבל לאוניברסיטת תל אביב או שמא עליו לפנות למכללה למנהל ולכן לפעמים סטודנטים נאלצים לבצע שיפור בגרויות או להתפשר על מוסד הלימודים.

 

כיצד ניתן לשנות את הבחירה גם לאחר תחילת הלימודים

 

לאחר שעוברים על שלל הקריטריונים המדוברים, ניתן יהיה להתחיל בלימודים האקדמיים. אין ספק שגם אם תעברו על כל הקריטריונים לפיהם יש לבחור את מסלול הלימודים ותהיו די סגורים על המסלול הטוב ביותר עבורכם, עדיין תמיד קיים הסיכוי שלאחר תחילת הלימודים תרגישו בצורך לשנות ולהחליף תחום. ייתכן מאוד שיהיה מדובר בשינוי קיצוני כמו לעזוב לימודי הנדסת חשמל כדי להרשם לחוג לפסיכולוגיה וייתכן שיהיה מדובר בשינוי מתון הרבה יותר, כמו למשל לוותר על לימודי תיאטרון כדי לעבור ללימודי אמנות. בשני המקרים חשוב ללכת בעקבות הלב, כך שגם אם מדובר בזמן לא מבוטל ובתהליך ארוך, בסופו של דבר אכן תבחרו במסלול הלימודים הטוב ביותר עבורכם.

 

ללכת אחרי הלב- מכון מגיד

 

ואם כבר ללכת אחרי הלב, הוא כנראה יוביל אתכם אל מכון מגיד. מכון מגיד הינו מוסד לימודי העוסק בפיתוח וניהול תוכניות לימוד וקורסים בתחומים שונים, והינו מתפרש על מספר סניפים ברחבי הארץ. האפשרויות במכון הינן רבות ונעות על המסלול שבין לימודי תעודה בתחומים רבים לבין לימודי תארים מתקדמים של האוניברסיטה העברית בירושלים, אשר שולחת את מיטב מרציה על מנת להעשיר את עולמם של הנרשמים למכון.