טיפול באמצעות בעלי חיים לילדים כטיפול תומך לפסיכולוג

כמו המבוגרים, גם ילדים חווים רגשות, תחושות וחוויות על כל הספקטרום. היום, הרבה יותר מבעבר ילדים מאובחנים וכיום ניתן לזהות מוקדים שונים שמהווים גורם משפיע על תחומים שונים בחייהם. מבלי להכנס להשוואות של מצב הילדים היום אל מול מצב הילדים לפני כמה עשרות שנים אנחנו עדים לתמונת מצב שבה ילדים רבים ניצבים בפני אתגרים, פנימיים וחיצוניים שפוגעים מאוד בהתפתחות שלהם. אתגרים אלה יכולים להיות מסוגים שונים והם באים לידי ביטוי בהיפראקטיביות, בעיות קשב וריכוז, בעיות רגשיות, מצבי דוחק, קשיים בהבעה, דיסלקציה, דיסגרפיה ועוד מגוון של תסמונות שונות. במקרים רבים מופיעות יותר מתסמונת אחת, כאשר בדרך כלל אחת מובילה לשניה, וכך הילד מוצא את עצמו בתוך לופ שהוא פשוט לא מצליח לצאת ממנו.

טיפול אצל הפסיכולוג הוא הפתרון הנפוץ ביותר לא רק לתמיכה למבוגרים, אלא גם כשמדובר על ילדים. טיפול אצל הפסיכולוג הוא תהליך ארוך בדרך כלל ומדובר על מסלול לא פשוט שבמהלכו המטופל לומד לרפא את עצמו לבד, באמצעות כלים שאותם הוא מקבל בטיפול. בגלל הסיזיפיות שבה הטיפול מתאפיין פעמים רבות, פרק הזמן הארוך וקשיים נוספים שנולדים מעצם הטיפול, מקובל ומומלץ לתמוך בתהליך עם אמצעים אלטרנטיביים. טיפול באמצעות בעלי חיים הוא אחד מהטיפולים התומכים היעילים ביותר והוא בהחלט מומלץ בכל המצבים. למעשה, הדינמיקה עם בעלי חיים היא חיובית ופרודוקטיבית כל כך, שהיא מומלצת גם במקרים שבהם הכל תקין לחלוטין.

עיקרי הטיפול

במסגרת הטיפול עם בעלי חיים עובר הילד תהליכים שונים שמסייעים לו לשפר את כישורי המיקוד והריכוז שלו, שעוזרים לו לחזק את הביטחון והדימוי העצמי, מסייעים לפתח עצמאות ומשפרים מאד את איכות חייו.

השהייה בקרבת בעלי חיים מעניקה אהבה ללא תנאים, מצב שכמעט בלתי אפשרי להגיע אליו בחיי היום יום. סביבה כזו היא הסביבה האולטימטיבית לתהליכי ריפוי ושיקום והתוצאות מדברות בעד עצמן.

הטיפול עצמו נעשה בליווי מדריך, הוא מתאים לכל הגילאים והעבודה נעשית על בעלי חיים שונים. החל מפינות ליטוף עם ארנבונים, אוגרים ועוד מני חיות קטנות ופרוותיות, כך גם כלבים, סוסים, דולפינים ולמעשה כל בעלי החיים שתוכלו לחשוב עליהם.

המסלול הטיפולי, כמו גם קצב ההתקדמות בו נקבע על בסיס מצבו של הילד, הרמה שבה הוא נמצא מבחינה תפקודית, והרצון שלו לשתף פעולה. מתחילים בצעדים קטנים, רק בתצפיות ועם הזמן מתחילים להאכיל את החיות, ללטף אותן ולהתנהל מולן ברבדים נוספים, בליווי צמוד של המדריך כמובן.

מערכת היחסים שנרקמת עם בעלי החיים מביאה לא רק אהבה ללא תנאי, אלא גם תלות של בעל החיים בילד, מה שמחזק את חוש האחריות, את תחושת החשיבות העצמית, את העצמאות שלו ואת הביטחון העצמי.

טיפול בבעלי חיים הוא טיפול מאד יעיל, ולכן בדרך כלל לא נדרשת תקופה ארוכה בכדי להשלים את המטרה. במקרים רבים הוא בהחלט יכול להוות גם תחליף לטיפול המסורתי, זאת רק בהמלצותיהם של אנשי המקצוע המוסמכים.