טיפול באמצעות בעלי חיים בגיל הרך

ההתפתחות של כל ילד וילד הינה שונה מאחד לשני. ישנם ילדים שמתפתחים מוקדם יותר מאחרים וישנם ילדים שלוקח להם קצת יותר זמן להגיע לרמת ההתפתחות אליה ילדים בני גילם כבר הגיעו מזמן, כשלעיתים מדובר אף בהפרעה מסוימת בה הם לוקים שמונעת את התקדמותו של הילד מכל הבחינות.

כיצד ניתן לסייע בהתפתחות הילד

אחת האפשרויות הטובות ביותר העומדות לשירות ההורים כדי לטפל בילדיהם, בין אם הקשיים בהתפתחות נובעים מעצם היותם בעלי הפרעות רגשיות, קשיי למידה, אוטיזם או פיגור שכלי, היא בעזרת טיפול באמצעות בעלי חיים. ילדים בגיל הרך יוצרים קשר מיוחד עם בעלי החיים, בעיקר מאחר שהם אינם מדברים ומביעים הכל באמצעות רגשות. מפגש קבוע בין ילד לבעל חיים כלשהו יתרום ליציבות בחייו של הילד, שכן יחסיו עם בעל החיים יאופיינו בקביעות ויאפשרו לו לחוש נאהב כאשר בעל החיים יחזיר לו אהבה, כשבעזרת אהבה זו והיחסים היציבים עם בעל החיים, כל ילד יזכה להעלאת בטחונו וערכו העצמי, בדרך, כנראה, לרמת ההתפתחות הבאה שלו.

טיפול באמצעות כלבים ורכיבה טיפולית על סוסים

דוגמאות ספציפיות בתחום בעלי החיים והילדים בגיל הרך לא חסרות. אחת הדוגמאות הבולטות היא של טיפול באמצעות כלבים. בטיפול זה נפגש כל ילד עם כלב על בסיס קבוע, כאשר כל מפגש ישיר שכזה עם הכלב יגרום לילד לשפר את תפקודו המוטורי, לחדד את הפן הרגשי ולפתח תקשורת טובה יותר גם עם בני האדם שסביבו, למשל משפחתו וחבריו. דוגמא נוספת ואולי אף מוכרת יותר של טיפול באמצעות בעלי חיים המסייע לילדים בגיל הרך היא רכיבה טיפולית. במקרה זה הדגש הוא בעיקר על יכולות מוטוריות ופיזיות ולכן לצד ילדים בעלי יכולת מוטורית שאינה מפותחת דיה לרכיבה הטיפולית יגיעו גם ואולי אף בעיקר ילדים הסובלים מנכות פיזית כלשהי, כאשר הרכיבה על הסוס תיתן מענה חשוב עבורם בעזרתו הם יוכלו להשתפר בהיבטים הפיזיולוגיים.

עוד טיפולים לגיל הרך

טיפול באמצעות בעלי חיים בגיל הרך הוא לא הטיפול היחידי שיכול לסייע להתפתחות הילד, הן מהבחינה הפיזיולוגית והן מהבחינה הרגשית. עוד אפשרות בולטת היא של שיעורי תנועה לגיל הרך, שיעורים במסגרתם ילמד הילד לשפר את התנועתיות שלו ועקב כך גם לעלות את רמת בטחונו וערכו העצמי. קורסי תנועה לגיל הרך הינם קורסים שבדרך כלל מתייחסים לילדים בגילאים ספציפיים, שנתיים עד שש, מאחר ומדובר בגילאים בהם ילדים אלה מבצעים את ההתפתחות התנועתית המשמעותית ביותר שלהם, החל משלב הזחילה, דרך שלב העמידה ועד לשלב ההליכה. אל קורס זה יכולים ההורים לרשום את ילדיהם במסגרות פרטיות, אך יש לא מעט מסגרות מוכרות שכבר החלו לשלב אותו, דוגמת גנים וצהרונים.

טיפול בגיל הרך הוא נושא נרחב שקשה לכסות במאמר אחד, הורים לילדים בגיל הרך מודעים יותר מתמיד לשלל האפשריות והמגוון שהעולם הטיפולי מציע, בחירה בטיפול הנכון לילד היא בחירה שהורים עושים ביחד עם הילד שחשוב שיראה פתיחות ו"חיבור" לטיפול.