לימודי המשך ביה"ס לעבודה סוציאלית

  • מועד הפתיחה: נובמבר 2024
  • היקף השעות: 40 שעות אקדמיות
  • ימי הלימוד ושעות: ימי שני 17:30-20:00
  • מיקום: קמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית, ירושלים

לימודי המשך ביה"ס לעבודה סוציאלית

אוטיזם בבגרות

תיאור הקורס

ההתייחסות להפרעה ברצף האוטיזם בעבר (autism spectrum disorder: ASD) היתה להפרעה של ילדות, אך ילדים ומתבגרים עם ASD גדלים וההתיחסות לבוגרים דורשת היערכות מקצועית ואישית אחרת. אוכלוסית הבוגרים עם ASD גדלה ולא רק בגלל התבגרותם של ילדים, אלא אף בגלל עלייה בשכיחות קבלת האבחנה של ASD לראשונה בבגרות. הקורס יעסוק בסוגיות כלליות בתחום ה ASD ובסוגיות ייחודיות הקשורות לבוגרים עם ASD.

המעבר לבגרות הוא אחד המעברים הקשים עבור בני אדם בכלל ובייחוד לאנשים עם ASD. עם סיום לימודי התיכון, מתבגרים עם ASD מאבדים חלק ניכר של התמיכה שקיבלו דרך מערכת החינוך  ובו זמנית הדרישות לעצמאות הולכות וגדלות. הליקויים החברתיים בתקשורת ודפוסי ההתנהגות הסטריאוטיפית, יחד עם הקשיים ביכולת להסתגל שמאפיינים ASD, מאתגרים במיוחד במעבר לבגרות. נדרש מאמץ מוגבר של הורים, אנשים עם ASD בעצמם, אנשי מקצוע ומטפלים, וכןשל קובעי מדיניות, להבין את  האתגרים הייחודיים של מבוגרים עם ASD, להכיר שיטות ההתערבות הייעודיות לאוכלוסיה זו, ולפתח שירותים מתאימים.

הנושאים בקורס יכללו את המעבר לבגרות מוקדמת עבור אנשים עם אבחנה של ASD; תהליך קביעת האבחנה של ASD בפעם הראשונה בבגרות (late diagnosis); מצבים פסיכיאטריים ונוירולוגיים שמלווים את האבחנה של ASD בבגרות; הבדלים בין גברים ונשים עם ASD בבגרות; וחיפוש  מגורים, עבודה, הכשרה ולימודים אקדמיים עבור בוגרים עם ASD. נדון גם בעקרונות התערבות אצל אנשים בוגרים עם ASD ותוכניות קיימות, באתגרים בקיום מערכות יחסים אינטימיים ובנישואין ובסוגיות הקשורות למשפחה כמו אפוטרופסות, והזדקנות של ההורים.

לפרטים והרשמה






HIDDENLLN







מתכונת התוכנית

מטרת הקורס היא להקנות ידע תיאורטי וכלים יישומיים בנוגע למבוגרים עם ASD. תחומי הידע נוגעים לכל נושאי החיים עצמאות, עבודה, מגורים, מערכות יחסים ועוד. על בסיס הידע הזה, רצוננו להגדיל את מאגר אנשי המקצוע המתמחים בטיפול במבוגרים עם ASD ולהתייחס לסוגיות של פיתוח שירותים ומדיניות עבור קובעי מדיניות.   

תנאי קבלה

קהל היעד

התוכנית מיועדת למטפלים ובהם עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים, מטפלים רגשיים והבעתיים, בעלי תעודה ממוסד אקדמי מוכר (עדיפות לתואר שני). תנאי לקבלה לקורס הוא ניסיון של 3 שנים לפחות בטיפול בתחום ASD.

דרישות הקורס

נוכחות מלאה ב-90% מהמפגשים והשתתפות בדיונים.

הגשת פרוייקט מסכם שהנחיותיו יימסרו במהלך הקורס.

מבנה התוכנית

10 מפגשים בני 4 שעות כל אחד, בימי שני, אחת לשבוע, בין השעות 17:30-21:00. המפגשים יתקיימו בזום עד שההנחיות מאפשרות פגישות בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית, ירושלים. סה"כ 40 שעות אקדמיות. המרצים הם אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות ומומחים בתחום.

הגעתי לתוכנית הלימודים אח\ות וטרינריים של מגיד הגעתי לאחר מספר שנים של עבודה כאסיסטנטית במרפאה וטרינרית. הרגשתי כי זוהי הדרך שלי ורציתי להעמיק את הידע ולקבל הכשרה בתחום הטכנאות הווטרינרית. בתור חיפאית, הלימודים הצריכו ממני נסיעות ארוכות מדי יום אך התמורה הייתה שווה את המאמץ. תוכנית הלימודים המגוונת, המרצים המעולים והידע המקצועי שרכשתי אפשרו לי להפוך את העבודה ״הזמנית״ למקצוע של ממש. אני ממליצה גם למי שאינו מגיע מתחום הווטרינריה ואין לו ניסיון, אך יודע כי הוא מעוניין לבחור במקצוע שיגרום לו לקום מדי בוקר עם חיוך, ולחזור מדי ערב מסופק הביתה, להגיע ללמוד בבית החולים הווטרינרי את המקצוע הנפלא: אחים ואחיות וטרינריים ולעשות שינוי בעולם הרפואה הווטרינרית.

שיר כהן
בוגרת תוכנית הלימודים אח\ות וטרינריים

לאורך המפגשים אספתי לארגז הכלים שלי מיומנויות ואסטרטגיות שיעזרו לי  בחיים האמיתיים

מורן כפיר
מומחית לחינוך מיוחד ומנחת קבוצות

ממליצה בחום על לימודי אחות וטרינרית מטעם מכון מגיד בבי"ח. החומר הלימודי מעשיר ומלמד, המרצים והמרצות מדהימים!

שלי בן דוד:
אחות וטרינרית